lauantai 10. tammikuuta 2015

Uuteen vuoteen "skarpisti" karpaten

Karppaus ja ketokarppaus erityisesti, ovat ne ruokavaliot millä minulla on hyvä olla. Turvotus ja väsymys ovat poissa ja olo on kevyt ja pirteä. 

Ruokavalio on minulla helppo noudattaa sillä karppauskokeiluja minulla on jo vuodesta 2010. Painon olen aina saanut pikkuhiljaa tippumaan, sillä rennolla otteella ruokavaliota noudatan ja kiire ei ole minnekään. 2010 paino tippui parhaiten ja silloin pääsin jo tavoitepainoon mutta sitten tuli kesäloma ja repsahduksia useita, jolloin paluu hiilarimättöihin oli taattu ja koko syksynä en saanut itseäni niskasta kiinni. Paino ei tuolloin hirmuisesti noussut vaan pyöri lievän ylipainon tuntumassa ja minä en itsestäni saanut niin paljoa irti että olisin pudottanut ne viimeiset kilot. 

Karppaus-sivustolla puhutaan paljon golden shotista, karppaus ensimmäisellä kerralla on tehokkainta ja ketoosi on helppo saavuttaa mutta pitkäaikaisen hiilarirepsun jälkeen laihtuminen ei olekaan enää helppoa vaan vaatii työtä ja hiilarien, protskujen ja rasvojen laskua. Ketoosia ei saavuta enää helposti uudelleen.

2013 syksyllä kampaamoremontin aikana minulla sitten paino pomppasikin kerralla lähes 10kg ylöspäin ja vaikeahan se oli itselle myöntää että vaa'an lukemat näyttävät niitä lukuja, joista vannoin, etten ikinä päästäisi itseäni noihin lukuihin. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ilmeisesti syy tähän hurjaan painonnousuun ja lääkitystä toivon itselleni mutta kilppari on huonosti hoidettu tauti Suomessa, joten mahdollisuudet saada lääkitys ovat vielä kohdallani huonot. Karpaten olen siis elänyt pääsääntöisesti vuoden mutta golden shot on ainakin kohdallani todistettu ja painon tippuminen on erittäin hidasta ja jumittumista esiintyy pitkiäkin aikoja kerrallaan. 

Uusivuosi lähti kuitenkin käyntiin ketoillen ja joulun nestepöhön sain kropasta häädettyä ja olo on huomattavasti kevyempi jo näin pienellä muutoksella. Kilpirauhastani edelleen tutkitaan ja labroja on otettu lisää mutta ilman lääkitystä painon pudottaminen on haastavaa. Liikuntaa kokeilen voinnin mukaan sillä polvien rustonpehmentymän takia ja helmikuussa olevan polvileikkauksen vuoksi liikunta määrät jäävät kovin vähäisiksi nyt alkutalvena. 

Karppailu jatkuu ketoillen mutta turhaa hifistelyä vältän ja kroppaa kuunnellen syön, toivoen että pikkuhiljaa paino lähtisi taas laskusuuntaiseksi. Liikuntaan yritän ujuttaa ainakin hiihdon (10v tauon jälkeen) jos polveni sen sallivat ja keväällä kun olen leikkauksesta kuntoutunut niin lenkkeily palaa taas arkirytmiini.


Kuva: et-lehti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti